Filmstjärnor i Japan

Rubriken avslöjar allt. Jag och André är nu filmstjärnor.

Idag var den bästa dagen hittills. Familjen tog med oss till Osaka, Japans tredje största stad. Vi fick se Japan som man får se när man tittar i turistbroschyrer. Resan till Osaka tog en oväntad vändning. Vi svängde in på en parkering för att köpa ”Tako Jaki” Det är bläckfisk inlindad i något som vi inte fick klarhet i. För mig var det första gången jag åt bläckfisk. Det smakade absolut bättre än jag hade förväntat mig. Dock kändes det ganska motbjudande när jag råkade peta ur bläckfisken ur det som den var inlindad i, och fick se hur bläckfisken faktiskt såg ut. Samtidigt åkte vi på en väg 20 meter ovanför marken som slingrade sig som en bergochdalbana. Det var minst sagt inte så lätt att äta.

Vi strosade omkring i Osaka och fick se de häftiga gatorna. Det blev många fina bilder. Helt plötsligt dyker en journalist upp. Eftersom vi var attraktiva och utländska fick vi chansen att vara med i något som vi kanske inte var helt trygga i. Tjejen kom från ett känt TV-bolag. Programmet gick ut på att ge nya japanska uppfinningar till utlänningar för att filma när dom försöker gissa vad det är för något. Man vill ju inte vara otrevlig, så vi tackade ja. Jag och André ställde oss bredvid varande med produkten i handen och en stor filmkamera framför oss. Pulsen steg genast. Vi började gissa, givetvis hade vi fel. Hon började ge ledtrådar. Vi fortsatte att gissa, fortfarande var vi helt ute och cyklade. Vi hade ingen aning. Trots det, är detta den delen som vi hade kontroll på vad vi gjorde. Här kommer det odugliga. Hon berättade tillslut vad det var för något. Jag hörde inte vad hon sa, men det gjorde säkert André. Nej det gjorde han inte.

-So when can this product be useful?

Andre- Everyday situation! (gissade hejvilt)

Det var nog ett dåligt svar, hon blev chockad och förivrad. Vi likaså.

Hon ställde lite andra frågor, vi mumlade lite slumpmässiga ord.

Jag sa inte så mycket. Tyckte Andre hade koll utan mig. Men förvirringen var total. Hon bytte fråga.                                       – What about the design?                                                                                                                                                            André matade på med kommentarer angående designen. Det lätt nog ganska proffsigt. Jag själv flikade då och då in med något ord. Filmningen tog slut. Vi fick inte så bra betalt. Men det ska vi inte heller ha. Varje gång jag tänker på denna händelse börjar jag skratta. Vi har framför ett av Japans populäraste TV produktion stått och kommenterat en uppfinnings användningsområde, utan att ha en susning om vad den är till för.

Här kommer lite bilder. Den första är angående den fantastiska inspelningen.

IMG_1086

12081332_926074614129188_1655351133_n Capture Capture3 IMG_0847 IMG_0851 IMG_0887 IMG_0907 IMG_0908 IMG_0913 IMG_0961 IMG_0969 IMG_0980 IMG_0991 IMG_1012 IMG_1024 IMG_1030 IMG_1049 IMG_1078 IMG_1084

//Johannes

Kommentera

